2019 0510 01

Rembrandt leghíresebb festménye az Éjjeli őrjárat. A művészettörténet talán legtöbbet elemzett alkotása, mondjuk van is benne egy csomó érdekesség, meg egy rakás máig megoldatlan rejtély. A kultúrtörténeti jelentőségű képért a művész 1642-ben komoly összeget kapott (1600 holland forintot), de ennél sokkal fontosabb a hatása, amit három és fél évszázad alatt gyakorolt a festészetre és egyetemes művészetre.



A helyszín az amszertdami Rijksmuseum, ott van kiállítva az alkotóról elnevezett különteremben, a műalkotás a múzeum közel 8000 kiállított tárgya közül a legnagyobb büszkeségük. És terjedni kezdett a Cukkerstein-galaxis hírfolyamán, hogy fiatalok a híres festmény előtt a múzeumban telefonjaikat nyomkodják. Egy csapat közönyös gyerek, akik nem értékelik, hogy saját szemükkel láthatnák a kincset, helyette az okostelefonokkal babrálnak. 

2018 0428 01

Ők nem is sejtik, hogy lefotózták őket, majd bemutatják az online nagyvilágnak ezt a kortünetet és kórtünetet, felhasználva korunk betegségét, társadalmunk értékvesztését és civilizáció közeli pusztulását. 

És alatta különböző portálokon gyalázatos kommentcunami, rengeteg felháborodott hozzászólásokkal. Az ösztönös reakciók jól mutatják, hogyan is működik az előítélet tudatlansággal párosítva. A jelenség megértéséhez érdemes időt áldoznunk a példára, mert van itt egy nagyobb csapatra való szellemi neutroncsillag, akik a pillanatnyi látványból ítélnek. Pusztulást huhognak, amikor a fejlődést látják. José Picardo, a fotó készítője viszont elmagyarázta, mit is láthatunk a lekattintott képen.



A Rijksmuseumnak van egy telefonos alkalmazása, ami érzékeli, hogy a telefon tulajdonosa épp merre jár a múzeumban, és plusz információkat közöl a kiállított tárgyakról. Az elhíresült fényképen szereplő fiatalok már megnézték a festményt közelről és hosszasan, majd meghallgatták a szakértő magyarázatát. Aztán leültek a direkt ezért készült ülőhelyekre, hogy tanári utasításra utánanézzenek a titokzatosságnak, vagyis az okostelefon alkalmazással épp a kiegészítő érdekességeket olvassák.

Tehát nem az van, hogy nem érdekli őket Rembrandt, hanem pont az ellenkezője: többet akarnak tudni róla telefonjuk segítségével, miközben épp a műalkotást nézik. 



Nyilván ők mostanra már tudják, hogy az Éjjeli őrjárat eredetileg minden volt, csak éjjeli nem, mert amikor 300 év után megtisztították, kiderült, hogy az alakok nappali verőfényben lettek megfestve. Tudják, hogy kicsodák azok az emberek a képen, és miért kerültek oda. Tudják, hogy a festmény eredetileg nagyobb volt, de 1715-ben barbár módon lemetéltek széleiből, hogy elférjen az akkor éppen kiszemelt új helyén. Talán éppen arról olvasnak, hogy Purmerlandt báró parancsot ad Vlaerdingen lovagnak, hogy vonultassa ki századát. Mindenki létező személy a képen, a festmény megrendelői. 

Okostelefon nélkül erre maximum úgy lett volna lehetőségük, ha egy talicskányi könyvet behordanak magukkal a múzeumba, A Rijksmuseum azonban halad a korral, és saját alkalmazással segíti a kiállítás felfedezését. Ezzel a tárlatlátogatással is gazdagodtak az ifjoncok, látókörük tágult, haladnak azon az úton, mely jelenségeket értő felnőtté érnek.

2018 0429 01

És nem olyan felnőtté válnak, aki egy többféle módon értelmezhető fotó láttán azonnal kinyilvánítanak. Ahelyett, hogy az "okos" felnőttek utánaolvasnának azon az okos eszközön, amin éppen megrökönyödésüknek adnak hangot és ítélkeznek.

Ne legyél előítéletes, mert néha pont az ellenkezője igaz annak, amit elsőre gondolnánk.

Így működik a hatalom, így működik a média (jobbról is és balról is), így működnek a kamuoldalak is, ezért építenek a tudatlanságunkra. 

A szellemi neutroncsillagok viszont, akik a fotó láttán apokalipszist kiáltanak, nemcsak a rajta látható fiatalokról nem tudnak semmit, hanem a festményről sem. Mert azt is ilyen felületesen nézték meg, ha egyáltalán látták valaha.



Comments powered by CComment